Isnin, 22 Oktober 2012

BACALAH! AL-QURAN




BACALAH AL-QURAN..

DUA WASIAT TERAKHIR YANG DITINGGALKAN KEPADA SELURUH UMAT ISLAM DIMUKA BUMI SEBELIUM KEWAFATAN RASULULLAH S.A.W IALAH AL-QURAN DAN SUNNAHNYA.DAN SELAMA MANA MANUSIA BERPEGANG KEPADA DUA WASIAT TERAKHIR INI,MAKA SELAMATLAH KEHIDUPAN  MEREKA DIDUNIA BAHKAN DIAKHIRAT KELAK.

Lantas sebagai seorang Muslim,dua wasiat terakhir itu seharusnya menjadi pegangan dan diamalkan.Bukan disimpan di almari kaca sebagai hiasan dan mengelapnya dari habuk setiap hujung minggu!Bagi sunnah Rasulullah S.A.W atau hadis-hadis Baginda,perlu dipastikan kesahihannya agar kita tidak terbelenggu dengan kedudukan hadis palsu yang banyak dipegang oleh masyarakat tanpa mengetahui sumbernya sekalipun bertujuan untuk kebaikkan.
Manakala A[-Quran,kalam Allah,bukan sahaja mendapat pahala apabila dibaca sekalipun hanya satu huruf,namun turun-nya Al-Quran sebagai perlindungan manusia daripada syaitan bagi mereka yang mengetahui.
Firman Allah Allah Ta'Ala,

وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا ۚ وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَىٰ أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا

'....dan Kami adakan tutupan di atas hati mereka dan sumbatan di telinga mereka, agar mereka tidak dapat memahaminya. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam Al Quran, niscaya mereka berpaling ke belakang karena bencinya'
) Surah Al-Isra': Ayat 46)
Banyak lagi keajaiban kitab Al-Quran,kitab yang dijamin oleh Allah Ta'Alaa dari kemusnahan.Jadi bacalah isi kandungannya agar kita lebih yahu siapa diri kita dan kehebatan serta kekuasaan Allah Ta'Alaa.

HIKMAH MEMBACA AL-QURAN

1)Al-Quran sebagai petunjuk dan keimanan

                 Dua elemen ini menyebabkan syaitan dan musuh Allah berusaha memastikan umat Islam jauh dari membacanya apatah lagi mengkaji inti patinya.
Firman Allah,

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ

Dan orang-orang yang kafir berkata: "Janganlah kamu mendengar dengan sungguh-sungguh akan Al Quran ini dan buatlah hiruk-pikuk terhadapnya, supaya kamu dapat mengalahkan mereka".
(Surah Fushilat: Ayat 26)

2) Al-Quran melindungi manusia dari singkap angkuh dan sombong serta zalim.
             Hakikatnya Al-Quran bukan sekadar kitab.Ia lebih dari itu apabila ia mengajar manusia tentang sifat-sifat serta akhlak mulia terutama dalam menjaga hubungan sesama manusia serta hubungan antara manusia dengan Tuhannya.Berpegang dengan Al-Quran menjauhkan manusia dari hasutan syaitan yang sentiasa yang sentiasa mahu melihat manusia berada dalam kesesatan.Sekali gus menzalimi hak orang lain dengan membuat sesuatu keputusan mengikut nafsu!
Firman Allah,

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا

"Dan Kami turunkan dari Al Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian."
(Surah Al-Isra':Ayat 82)

3)Al-Quran sebagai pendinding daripada musuh Allah

            Telahpun diakui,ubat segala penawar ada dialam Al-Quran.Kerana itu Rasulullah bersabda,"Janganlah engkau menjadikan rumah-rumahmu sebagai kubur.Sesungguhnya syaitan itu akan akan menjauhi rumah yang dibacakan surah Al-Baqarah didalamnya.
Dalam hadith yang lain Rasulullah Bersabda,"Siapa yang membaca dua ayat yang terakhir dari surah Al- Baqarah,maka sudah mencukupi baginya".Menjelaskan maksud mencukupi baginya ialah reselamat dari musibah selama semalam bagi mereka yang mengamalkannya.Bagaimanapun,ada yang mentafsirkan,cukup bagi  setiap pembaca itu,pengganti pada Qiamullail.
Apapun dalam satu riwayat,Rasulullah bersabda,"Sesungguhnya Allah menulis kitabnyaNya(Loh Mahfuz)dua ribu tahun sebelum mencipta langit dan bumi.Dia menurunkan dua ayat dari kitabNya dan menjadikannya sebagai penutup surah Al-Baqarah.Setiap rumah yang dibacakan didalamnya dua ayat tersebut,maka syaitan tidak akan pernah berani mendekatinya".-H.R Tirmidzi.
Sementara itu membaca ayat Al-Qursi sebelum tidur,melindungi serta menjaga manusia dari gangguan syaitan sehingga pagi tiba....

WAllahu 'Alam

Tiada ulasan:

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...




### Sabda Rasulullah SAW : "Di tengah-tengah kalian terdapat masa KENABIAN yang berlangsung selama Allah menghendakinya. Lalu Dia mengangkat masa itu ketika Dia berkehendak untuk mengangkatnya. Kemudian akan ada masa KEKHILAFAHAN yang mengikuti Manhaj Kenabian yang berlangsung selama Allah menghendakinya. Lalu Dia mengangkat masa itu saat Dia berkehendak untuk mengangkatnya. Kemudian akan ada masa KEKUASAAN YANG ZALIM yang berlangsung selama Allah menghendakinya. Lalu Dia mengangkat masa itu ketika Dia berkehendak untuk mengangkatnya. Kemudian akan ada masa KEKUASAAN DIKTATOR (kuku besi) yang menyengsarakan yang berlangsung selama Allah mengkehendakinya. Lalu Dia mengangkat masa itu saat Dia berkehendak untuk mengangkatnya. Selanjutnya akan muncul kembali masa KEKHILAFAHAN yang mengikut MANHAJ KENABIAN." Setelah itu Beliau diam. (HR Ahmad)### @@@ MANUSIA YANG BERAKAL IALAH MANUSIA YANG SUKA MENERIMA DAN MEMINTA NASIHAT
وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ لَيَسۡتَخۡلِفَنَّهُمۡ فِى ٱلۡأَرۡضِ ڪَمَا ٱسۡتَخۡلَفَ ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِهِمۡ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمۡ دِينَہُمُ ٱلَّذِى ٱرۡتَضَىٰ لَهُمۡ وَلَيُبَدِّلَنَّہُم مِّنۢ بَعۡدِ خَوۡفِهِمۡ أَمۡنً۬ا‌ۚ يَعۡبُدُونَنِى لَا يُشۡرِكُونَ بِى شَيۡـًٔ۬ا‌ۚ وَمَن ڪَفَرَ بَعۡدَ ذَٲلِكَ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡفَـٰسِقُونَ "Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: Khalifah-khalifah yang berkuasa dan Dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka." (SURAH AN NUR:55)###